Nelsonin rohkeus ei lopu tähän hurjaan väitteeseen, vaan
lisäksi hän määrittelee ”ympäristöuskonnon” (environmental religion)
käytännössä ”kalvinistiseksi” eli tietyistä kristinuskon piirteistä nousevaksi.
Hivenen erilaisia kalvinismin piirteitä hän löytää myös ”taloususkonnosta”
(economic religion), mutta yleensä ottaen Nelson leimaa sen katolisesta
perinteestä nousevaksi. Ympäristöuskonnon hän näkee vuorostaan
protestanttiseksi, esimerkiksi siitä syystä ettei sillä ole yhteistä rakennetta
tai ”paavia” eli keskushahmoa.
Teos on populääri ja tarkoituksellisen laajoin
siveltimenvedoin maalaileva. Silti se pyrkii tieteelliseen otteeseen ja
akateemiseen vaikuttavuuteen. Kirjallisuutta on käytetty eri aloilta. Tekijä väittää,
että hän tavoittaa syviä juonteita paremmin kuin muut alan ajattelijat. Kirjan
monet osat perustuvat Nelsonin aiemmille artikkeleille parinkymmenen vuoden
ajalta. Nelson on lyhentänyt aiempia tekstejä ja hivenen muokannut niitä, mutta
kantava ajatus on pysynyt samana: vaikka talous- ja ympäristöihmiset eivät itse
sitä myönnä, ovat he Nelsonin mukaan kuitenkin ”uskonnollisia”.
Teos on herättänyt huomiota Suomessakin, mutta
erityisesti Yhdysvalloissa, jonne kirja on suunnattu. Opukselle myönnettiin
itsenäisten kustantajien sarjassa palkintokin ja siitä on kirjoitettu eri
medioissa. Nelsonin teesi on selvästi huomiota herättävä ja kiinnostava, ja sillä
on jonkinlaista liittymäpintaa todellisuuteen.
Valitettavasti Nelsonin analyysi on kuitenkin vain osan
todellisuudesta tavoittava ja siksi päätyy yksipuolistaviin tulkintoihin.
Nelson itse on ihmetellyt, kuinka vähän esimerkiksi ympäristöväki on
kommentoinut hänen teostaan. Syyksi on nähtävä se, mille Nelson itse tuntuu
olevan sokea: kirja ei tee lähdemateriaalilleen oikeutta ja esittää niin
perustelemattomia väitteitä, että sen kommentointi on vaikeaa. Mistä
aloittaisi, kun epäselvyyksiä on niin paljon?
Ympäristöliike ja
uskonto
Nelson on oikeassa siinä, että ympäristöliikkeen
tarkastelu uskontotieteiden näkökulmasta on erittäin kiinnostava
kysymyksenasettelu. Ympäristöliikehdinnässä on ilmiöitä ja kielenkäyttöä, jolla
on selviä liittymäkohtia uskonnollisuuteen.
Nykyajan ympäristöliikkeen varhaisista ajoista lähtien ympäristöfilosofista
keskustelua on hallinnut niin sanottu Lynn
Whiten teesi, jonka mukaan kristinusko on ympäristön kannalta tuhoisa
uskonto. Nelson on oikeassa argumentoidessaan, että kristinuskon ja
ympäristöliikkeen argumentit terveestä luontosuhteesta eivät ole niin kaukana
toisistaan kuin mitä julkisessa keskustelussa on usein esitetty.
On kuitenkin perustelematonta väittää, että
ympäristöliike nousisi suoraan kristinuskosta ja erityisesti kalvinismista.
Yhtä perustelematonta olisi väittää, Nelsonia vastaan, ettei näillä asioilla
olisi mitään tekemistä toistensa kanssa. Aatehistoriallisesti
protestanttisuudella ja ympäristöliikkeellä on kytköksiä, joiden merkitystä on
yleisessä ympäristöhistoriassa vasta viime aikoina alettu tosissaan tutkia (ks.
etenkin Mark Stollin tutkimukset). Ekoteologisen tutkimuksen saralla niitä on
kartoitettu jo vuosikymmeniä, mutta Nelson suurimmaksi osaksi ohittaa alan
aiemmat tutkimukset.
Mikä ”kreationismi”?
Luomisuskolla on eri muotoja
Hyvin suuri ongelma Nelsonin teoksen kannalta onkin juuri
se, että hän osoittaa hämmästyttävän suurta tietämättömyyttä sekä
ympäristöeettisen että ekoteologisen keskustelun tarkemmista sisällöistä.
Nelson käyttää kristillisestä luomisuskosta yhtä ainoaa yleistermiä, jonka hän
katsoo riittävän: ”kreationismia” (creationism). Hän argumentoi, hämmentävästi,
että sekä ympäristöetiikassa että ekoteologiassa pyrittäisiin palauttamaan tai
säilyttämään paratiisinomainen luomisen alkutila. Tältä pohjalta hän rinnastaa
”ympäristökalvinismin” (environmental calvinism) eli kristillisen
luontoajattelun ja ”ympäristökreationismin” (environmental creationism) eli
sekulaarin luontoajattelun (tiivistetysti s. 9-14, laajemmin luvut 6-10).
Nelson ajattelee, että molemmilla on lopulta sama pyrkimys, ja siksi
kyseenalaistaa vahvasti sen, miksi Yhdysvaltojen koululaitoksessa ei saa
opettaa kristillistä kreationismia, mutta kylläkin ”ympäristökreationismia” (s.1,
219).
Käytännössä Nelson ei tarkoita kreationismilla aivan
sitä, mitä sanalla yleensä ymmärretään: se on hänelle laajempi käsite.
Kuitenkin Nelsonin näkemyksiä hallitsee nimenomaan kreationistinen tulkinta
alkuperäisen luomistyön korostamisesta. Hän argumentoi, että esimerkiksi Jean Calvin ja John Muir kykenivät näkemään Jumalan läsnäoloa luonnossa, koska
evoluutioteoria ei vielä ollut vaikuttanut heihin (s. 13, 133). Nelson ei
käsittele lainkaan vaihtoehtoa, jonka mukaan muutoksen ajatus voisi sisältyä
kristilliseen luomisuskoon. Hänen mukaansa luomisusko ja evoluutiotiede ovat
yhteen sovittamattomissa, ja siksi ympäristöuskovat ajautuvat lopulta sisäisiin
ristiriitoihin.
Nelson näet ajattelee, että evoluutioteorian
hyväksymisestä tulisi seurata ihmislajin kaiken toiminnan hyväksyntä: se
pitäisi nähdä ”luonnollisena”. Koska ympäristöuskovat eivät suostu hyväksymään
ihmisen erityisasemaa, he eivät lopulta ole johdonmukaisia ”kreationismissaan”.
Nelsonin mukaan on joko annettava ihmislajin tehdä mitä se haluaa, tai sitten
hyväksyttävä ajatus ihmisen erityisyydestä (s.14-16, 120-127). Tässä kohtaa
seuraa jälleen erittäin vakava ongelma Nelsonin ajattelussa. Äsken esitetyn
ajatuskulun pohjalta Nelson väittää, että ympäristöuskovat ovat joko piilevästi
kristittyjä (ja vielä kalvinisteja) tai sitten ainakin haluaisivat olla
sellaisia. Hän ei näe muuta mahdollisuutta ylläpitää ajatusta ihmisen
erityislaadusta ja vastuusta luonnosta kuin kristinuskon, tai ohimennen
mainitusti kenties jonkin samanlaatuisen muun uskonnon (s.17, 127-130).
On aivan eri asia argumentoida, että luonnonsuojelu on
aina arvokysymys tai että moniin ympäristöliikkeen muotoihin soveltuu
uskontoihin liittyviä kysymyksenasetteluja, kuin samaistaa Nelsonin tapaan
”ympäristökalvinismi” ja ympäristöliikkeen syvin olemus. Esimerkiksi tunnettu uskontotieteilijä
Bron Taylor on tehnyt korkeatasoista
tutkimusta juuri pohjoisamerikkalaisen ympäristöliikkeen uskonnollisista
piirteistä, joita hän erittelee analyyttisen tarkasti useisiin kategorioihin (Dark Green Religion, 2010). On mahdollista,
että Nelson tekee vääristävillä väitteillään hallaa koko tieteidenväliselle
keskustelulle.
Uskonto,
maailmankatsomus, merkitysjärjestelmä
Nelsonin argumentit olisivat huomattavasti
vakuuttavampia, jos hän tarkastelisi talous- ja ympäristöliikkeitä
maailmankatsomuksina tai merkitysjärjestelminä. Silloin olisi mahdollista
tutkia, millaisia piirteitä niiden eri muodot sisältävät ja verrata niitä
esimerkiksi kristinuskon eri tulkintoihin. Tällaista tutkimusta on tehty jo
1990-luvulta asti erityisesti Yalen yliopistosta käsin koordinoiduissa
hankkeissa, joiden tiimoilta ilmestyy myös Worldviews-journaali.
On sangen ymmärrettävää, että moni ympäristö- tai talousajattelija ei innostu
keskustelemaan sellaisista Nelsonin argumenteista, jotka leimaavat heidät
väistämättä piileviksi kristityiksi. Samankaltaisuuksien hahmottaminen onnistuu
paremmin neutraalimmalta ja analyyttisemmalta pohjalta.
Ekoteologisen tutkimuksen näkökulmasta Nelsonin teos on
erityisen ongelmallinen. Kristityt, erityisesti liberaalit protestantit, ovat
jo 1800-luvun lopulta lähtien pyrkineet eri tavoin sovittamaan evoluutioteorian
ajatuksia kristinuskoon. 1900-luvun loppupuoliskon yksi vaikutusvaltaisimmista
ekoteologista suuntauksista on ollut prosessiteologia, jonka lähtökohtana on
nimenomaan muutoksessa läsnä oleva Jumala. Nelson viittaa ohimennen
tunnetuimpaan prosessiteologiin, John Cobbiin (s.1, 127), mutta ei mitenkään tiedosta muutokseen perustuvien
ekoteologioiden olemassaoloa.
Nelson samaistaa kristinuskon ympäristövastuuta
korostavat piirteet aivan liian yksipuolistavasti kalvinismiin, vaikka kyseessä
onkin pohjoisamerikkalainen konteksti, jossa reformoitu kristinusko on ollut
tärkeässä asemassa koko modernin ekoteologian synnyssä. Nelson viittaa
ohimennen (s.13) myös H. Paul Santmiren
klassikkoteokseen (Travail of Nature,
1985) kristinuskon kahtalaisesta luonteesta ympäristön suhteen, mutta ei käytä
sen pääargumenttia. Kansainvälisessä tutkimuksessa hyväksytty perusteesi on,
että kristinusko sisältää jo varhaisista lähteistään alkaen sekä vahvan
ihmiskeskeisiä että luontokeskeisiä piirteitä. Ympäristöystävällisen teologian
juuret kulkevat paljon kauemmas kuin Calvinin rikkaaseen luomakunta-ajatteluun.
Kaiken lisäksi reformoitu liittoteologia on usein nähty myös ongelmallisena
ympäristön suhteen, erityisesti Karl
Barthin edustamassa muodossa. Nelsonin ympäristökalvinismi on
kokonaiskäsitteenä harhaanjohtava ekoteologinen termi.
Kristinuskon
julkinen rooli
Nelsonin teos nostaa esille tosiasian: teologien on syytä
kiinnittää enemmän huomiota julkiseen keskusteluun, jotta aikamme ilmiöitä
voitaisiin ymmärtää laajemmin. Se, että Nelsonin yksioikoinen teos on
saavuttanut niin paljon huomiota, kertoo samalla valitettavasti tarkempien
tutkimusten tuntemattomuudesta.
Monia yrityksiä teologisten äänien käyttämiseksi
julkisessa keskustelussa on toki olemassa. Kirkkojen ja yhteiskunnan suhde on
ollut tiiviin tutkimuksen kohteena monta vuosikymmentä, ja esimerkiksi Jürgen Moltmannin ”poliittinen
teologia” sekä sen inspiroimat vapautuksen teologiat ovat herättäneet käytännön
huomiota. Maailmanlaajuisesti on nähtävissä uusi kiinnostus julkiseen
keskusteluun teologisen asiantuntemuksen pohjalta eli niin sanottuun ”julkiseen
teologiaan” (public theology). Yhdysvaltojen lisäksi esimerkiksi Saksassa ja
Englannissa toimii tutkijoiden muodostamia kollektiiveja, jotka osallistuvat
aktiivisesti julkiseen keskusteluun (esim. TheosThinkTank). Suomessa tällainen
toiminta ei vielä ole varsinaisesti käynnistynyt, vaikka yliopistoteologiaa
esittelevä sivusto onkin olemassa (www.teologia.fi). [Vuoden 2018 lisähuomio:
Areiopagi.fi toteuttaa omista näkökulmistaan tällaista toimintaa.] Tarvetta
sellaiselle mitä ilmeisimmin olisi.
Panu Pihkala, tammikuu 2012
Tutkija, Helsingin yliopisto
Huomautus:
Tämä teksti kirjoitettiin alkuvuodesta 2012. Se julkaistiin vasta 3.9.2018, jolloin kimmokkeena oli Nelsonin uudempi tuotanto ja siitä käytävä julkinen keskustelu. Tekstin kirjoittamisen jälkeen Anna Lindfors käsitteli pro gradu -tutkielmassaan Nelsonin pääväitteitä hyvin samankaltaisella kriittisellä tavalla kuin minä tässä tekstissä (ks. sivut 19-21). Lindfors tosin kirjoittaa ytimekkäämmin ja enemmän uskontotieteen näkökulmasta, kun taas itse lähestyn tässä aihetta etenkin ekoteologian / ympäristöteologian näkökulmasta.
Oma tutkimukseni 1900-luvun ensimmäisen puoliskon kristillisistä ekoteologeista löytyy täältä.
Tämä teksti kirjoitettiin alkuvuodesta 2012. Se julkaistiin vasta 3.9.2018, jolloin kimmokkeena oli Nelsonin uudempi tuotanto ja siitä käytävä julkinen keskustelu. Tekstin kirjoittamisen jälkeen Anna Lindfors käsitteli pro gradu -tutkielmassaan Nelsonin pääväitteitä hyvin samankaltaisella kriittisellä tavalla kuin minä tässä tekstissä (ks. sivut 19-21). Lindfors tosin kirjoittaa ytimekkäämmin ja enemmän uskontotieteen näkökulmasta, kun taas itse lähestyn tässä aihetta etenkin ekoteologian / ympäristöteologian näkökulmasta.
Oma tutkimukseni 1900-luvun ensimmäisen puoliskon kristillisistä ekoteologeista löytyy täältä.
Käsittelen hivenen ympäristöliikkeen ja uskonnollisuuden "funktionaalisia samankaltaisuuksia" akateemisessa artikkelissani "Recognition and Ecological Theology" (2016) ja tietokirjassani Päin helvettiä? Ympäristöahdistus ja toivo (2017).
Kiinnostava uusi artikkeli kuluttamisesta uskonnon kaltaisena merkitysjärjestelmänä: Kurenlahti & Salonen 2018.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti